lottaskoja

Alla inlägg under maj 2011

Av Eva-Karin - 29 maj 2011 13:47

Fick reda på att valpen har ett litet hjärtfel nu i veckan. Men eftersom detta antagligen inte kommer påverka hennes liv alls så är jag ändå glad. Det ända är är att jag inte kommer få ta några valpar på henne. Men det kan jag leva utan så länge min lilla valp mår bra

Sen flyttade Kitty och Texas hem till mig igår. Hon flyttar ju till halmstad på onsdag och igår så tömde de lägenheten här i göteborg så nu får hon bo här tills hon flyttar. Så i eftermidag när hon har jobbat klart så ska jag hämta upp henne på jobbet så åker vi och tränar lite agilityträning. Fast tror jag måste ut med mina vovvar en sväng innan dess. De börjar kännas väldigt uttråkade. fast antar att det också är nyttigt ibland. För förutom en kisserunda i morse så är detta typ allt de har fått göra idag :)


 




 

Av Eva-Karin - 24 maj 2011 19:50

Känner mig lite splittrad. Har precis haft ett sånt där superduper träningspass med Lotta. Hon var grym, tog alla möjliga konstiga slalomingångar och fulföljde slalomet med en säkerhet och fart som jag inte tidigare har sett.  Körde lite handling i en box enligt tips jag fick från Catrin i helgen och vi provade massa olika saker och det allra mesta kändes hur bra som helst. Hon är verkligen en rolig hund att köra med när hon är taggad. Det känns som allt flyter och vi är verkligen ett bra team. Efter träningen fick bara Lotta följa med på promenaden (återkommer till varför). Och det var underbart att gå med bara henne. Hon njöt nog också. Jag och Elin kunde gå och prata bäst vi ville och varesig hon är lös eller i koppel så går hon liksom hur bra som helst. Min underbara lilla goldenflicka <3 Och vi var ute i lite över en timme och gick. Så skönt att inte behöva tänka på hur långt man gå utan bara kunna gå trots att man inte vet var man hamnar. Insåg att jag verkligen har saknat det. SÅ nu längtar jag till valpen blir stor så vi kan ge oss ut på riktiga långpromenader!


  




Så till de tråkiga nyheterna. Har tyckt att Fanny har haltat litegranna ett tag (ett par dagar). Men har trott att det kommer från tassarna som är lite torra och har lite sprickor. Och det är inte alltid utan bara lite ibland. Så jag har liksom trott att jag har inbillat mig. Men igår kväll såg jag faktiskt en ganska tydlig skillnad. Och dte blir värre efter träning. Så idag fick en av ortopederna på jobbet kolla på henne. Hon såg också hältan (som hon inte visar hela tiden utan bara ibland). Men trots diverse böjprov och sträckningar så fick hon inte fram någon smärta eller mer hälta (måste bara säga att valpen uppförde sig som en ängel och lät sig lungt böjas och sträckas på alla möjliga konstiga sätt). Så nu blir det koppelvila fram till nästa måndag. Och om det inte har gått över då så blir det röntgen m.m Så håll nu tummarna för att det bara är en stel muskel eller något.

Tog vägen förbi butiken på jobbet när jag slutade för är ju tvungen att ha lite tuggben att sysselsätta valpen med om hon ska vara stilla. Fick även med mig en säck med "labrador" foder hem, eftersom en kunds hund hade kissat på säcken så kunde de inte sälja den. Så vi hällde över den i en plastpåse och så fick jag den i stället. Ibland har man tur. det kostar ändå ganska många hundralappar med en säck :) SÅ nu kunde jag lägga dem på tuggben i stället. Kanske även blir en evighetsleksak i morgon....


Nu ska jag gå o steka pannkakor innan "the menatlist" börjar. Fanny ligger nöjt och tuggar på ett tuggben och Lotta sover som en stock. I morgon tror jag vi ska unna oss sovmorogon ända till 06.00 Eftersom valpen ändå ska vila och Lotta har blivit rikligt motionerad nu i kväll så kan det vara skönt med 45 min extra sömn.


  



Av Eva-Karin - 21 maj 2011 13:42

Så trött jag bli, hade precis skrivit ett långt inlägg om våra roliga dagar. Och då låser sig datorn och allt försvinner.... så nu kommer allt mycket mer kortfattat för jag orkar inte skriva om allt.


Torsdag: Lämnar bilen på service, kostar bara 400, hämtar bilen, tränar hundar med Elin och Josefin, får besked att jag får ledigt på fredagen!!! Och Catrin kommer och hälsar på.


Fredag: Vallning!!! Min och Fannys första introduktion kan sammanfattas som positiv. Ett helt nytt sätt att träna och väldigt mycket nya grejer att lära sig. Men kändes som detta är något vi verkligen kan fastna för. För det är riktigt häftigt att se de gamla duktiga hundarna valla. Och man kan ju förstå varför en BC inte blir trött så fort när man tränar andra saker. Det var catrin och en annan kvinna som vallade och sen Fanny som fick vara med och bara träffa fåren i pauserna.

Och hon tog det hela väldigt bra, först var fårbejset mest intresant, men efter ett par gånger tog fåren överhanden. Men fick dock höra att hon är lite för ung och omogen, för hon sprang bara runt och lekte och fick ingen arbetsinstinkt, men nu är hon iaf lite tänd. Så får vi försöka igen om ett par månader i stället... Här kommer lite bilder...


  Anns Jed håller koll på fåren åt oss nybörjare..   Spike tränar bågar (tror jag det heter)   Fanny leker med fåren, men hon var väldigt duktig och gick aldrig in nära utan försökte bara springa runt dem för att hålla ihop dem.   Fast hon förstod nog inte själv vad hon pysslade med. Men meningen var ju bara att tända henne lite och försöka väcka den nedärvda instinkten :)   Här får hon lite hjälp av Jed...   :)  






Vi började med fåren i en "fålla" och med koppel, eftersom vi inte visste hur hon skulle reagera, men efter att ha sett det så tyckte ann att vi skulle koppla loss och ta ut fåren. Hon uppförde sig hela tiden och lyssnade på inkallning och ligg. Så det kändes skönt. Men har förstått nu att det blir andra bullar sen när de blir tända och börjar jobba.....

     







        Duktiga Ike!



Och duktiga Jed!



Idag har vi varit och simmat våra små fyrbenta lite och sen var Catrin tvungen att åka hemm till karlstad igen. Så är det när man är sjuksköterska. Då kallar jobbet även på helger... Men riktigt roliga dagar har vi haft! 

Av Eva-Karin - 15 maj 2011 21:12

Hade besök av bästaste mamma från tisdag till torsdag. En av de fördelarna med att man jobbar helger är ju att man är ledig mitt i veckorna :) Och eftersom vi lyckades pricka in underbart sommarväder, så passade vi på att göra riktigt fint och somrigt på balkongen. Så nu har jag blommor, tomater, gurka och sallad planterat i stora krukor. Och jag har även införskaffat två rullar med grått "konstgräs" och ett bord med två stolar. Så nu har det gått från att vara en avlastningplats till att verkligen bli en mysig plats. Lite trist bara att jag har vägen precis utanför. Den har ju bort lite av det rogivande. Fast å andra sidan så tycker Fanny den är rolig, för det händer alltid något som hon kan titta på. Även Lotta kan hälsa att hon är nökd, de nya mattorna var väldigt sköna att ligga på :)


   

Förutom jobb har det även hunnits med en möhippa för bästaste Cissi! Min första möhippa, och ser verkligen fram emot att få vara med på fler. Var underbart roligt och fick lära känna massa trevliga nya människor.


Sen gick ju inte bilen igenom besiktiningen heller :( Så på torsdag är den bokad på ny service, så hoppasdet inte kostar fullt lika mycket den här gången. Nästa så jag kände för att sälja bilen. Men hur tusan skulle jag klara mig utan den. Älskar ju friheten att kunna pka på utflykter och åka och träna och hem till kompisar när och hur jag vill. Och kan lova att det inte är någon höjdare att åka buss och spårvagn med två hundar. Om det inte är massa barn som kommer fram och ska klappa utan att fråga så är det fulla människor som typ trampar på dem eller så är det någon hundhatare som skäller ut en fastän man inte har gjort något.... Ja det är verkligen spännande att åka kommunalt med hundar. Fast tror helst jag klarar mig utan den spänningen....


Det var allt för nu. Hundarna fick simma efter jobbet idag så de har faktiskt varit trötta hela kvällen. Så skönt att slippa gå ut och gå när man är trött efter en jobbhelg. Men Fanny simmar fortfarande som en groda, med bakbenen väldigt mycket utåt, hoppas hon inte tar någon skada av det. Vet ju inte riktigt hur jag ska lära henne att simma på något annat sätt. Men kan ju fråga sjukgymnasterna på jobbet om de har några tips.  Men hon älskar verkligen att bada i poolen, hela hon sprittr av glädje när hon förstår at det är dit vi är påväg. Och måste även bara skriva en postiv nyhet som jag inte riktigt har vågat säga högt. Men nu har hon gått utan antibiotika i över tre veckor utan att få en UVI, och innan detta har hon aldrig gått mer än 5 dagar. Så underbar skönt. Men det är nog kombinationen av värmen och att hon har blivit större. Tycker faktiskt hon börjar se rätt vuxen ut i kroppen nu. Sen går och springer hon ju fortfarande valpigt. Men vad mer kan man begära :) Fluffet har börjat lägga sig lite fortare mellan gångerna vi badar, men som det ser ut nu så badar vi ju antingen ute eller inne minst en gång i veckan. Så det hinner aldrig lägga sig helt. Och apropå det, är det någon som har bra förslag på fästingmedel? Har verkligen ingen aning om vad jag ska använda i år. Hade ju frontlinehalsband eller vad det nu heter på Lotta förra året. Funkade toppen. Men nu när hon och Fanny busar så mycket så känns det inte riktigt bra. Så får kanske bli något spoton preparat. Eller är det någon som har bra erfarenheter av de giftfria varianterna???+


Nu var det färdigbabblat för i kväll. Måste nog gå och äta lite mer kvällsmat innan sängen kallar. Åt en hel pizza på jobbet idag. Så har inte orkat så mycket mer. Men nu börjar jag bli hungrig igen :)


 

(älskar helt enkelt denna bilden så kunde inte låta bli att avsluta med den) Fick förresten en uppläxning av vår bästa tandsköterska på jobbet. Jag bad hon kolla på Lottas tänder på rasten, och nja, de såg väll ok ut för åldern, men hur ofta borstade jag dem. Nja, kanske någon gång i veckan. Då fick jag höra att jag gjorde mer skada än nytta. Och fick en hel uppläxning om varför man ska borsta varje dag och har man tagit på sig ansvaret för en hund så ingår även de tråkiga uppgifterna... Så jaja, är väll bara att bita ihop och försöka komma ihåg att borsta varje dag. Är ju lättare med valpen, för hon tycker iaf det är roligt :)

Av Eva-Karin - 8 maj 2011 21:38

Tur att inte alla par har något emot att ett tredje hjul följer med :) För idag hade jag riktigt svårt att hitta någon ledig person som hade lust att spendera dagen utomhus med mig. Men tillslut så får jag en inbjudan från bästaste Elin (som man skull kunna tro borde ha tröttnat på mig nu eftersom vi stort sett redan umgåts hela helgen ;P )att hon och hennes pojkvän skulle ner till delsjön och jag var välkommen att hänga på. Och eftersom jag vid det laget var påväg att åka ensam till vättlefjäll så blev jag glad över att få åka och bada ihop med människor och inte bara med hundarna. Och även Fanny blev överlyklig, ännu en dag hon skulle få spendera med "the love of her life" VIMSA!


Så hade en toppenmysig dag med massa skratt och prat på gräsmattan vid delsjön. Älskar att man kan trötta ut den lilla BCvalpen utan att motionera henne. Det var andra dagen i rad som enbart att vara ute i en ovan miljö har gjort henne helt trött. Och det känns bra att den lilla valpkroppen får vila ibland. Men ett par dopp och simturer fick hon  allt. Fast bilderna är från förra gången vi var och badade...


  Den bästa hunden i hela världen om man frågar Fanny!





Världens bästa vattenapportör!



   Har kommit på att snabbaste sättet att få upp henne ur vattnet är helt enkelt att kasta i en leksak som hon kan hämta. För då kommer hon iaf upp med den.... 




  BÄstaste vimsan...   mattes två <3  



Av Eva-Karin - 7 maj 2011 15:46

Efter en ytterst tråkig vecka (iaf om man frågar Fanny) så var iaf idag en rolig dag. Agility tävling i kungälv! Blev upphämtad av Kitty strax innan kl 8. Så skönt med iaf en liten sovmorgon :) Först ut var agilityklassen. Tyckte om banan redan på banvandringen och kunde göra de bytena jag hade planerat. Sedan höll det på att bli en miss i slutet när jag tappade bort mig vid sista tunneln, men lotta lyckades förstå mig ändå, och sen på upploppet så river hon sista hindret :( Var felfria fram tills dess. Och om hon inte rivit så hade vi vunnit!! Men men, försöker analysera varför hon river, för det är ju andra gången på tävling som hon gör det. Och tror det är för att jag saktar in och hon ser att banan är slut. Så hädanefter så blir det att springa ihärdigt än till efter mål :)


Hoppbanan gick inte alls bra. Trots att Lotta kändes taggad och full med fart så var vi helt osynkade och hon ville inte alls dit jag ville. Så diskade oss på tredje hindret med fel tunnelingång. Försökte köra vidare men det blev inte bättre av det heller så tillslut gick vi av banan. Men jag är glad ändå :)


Och valpen har uppfört sig bra hela dagen. Är en stor förbättring sedan förra agilitytävlingen. Då blev hon  lite stressad och ville skälla när hon såg de andra springa. Och idag kunde hon ligga och titta lugnt men lekte hellst med någon leksak. Och så fort man stoppar in henne i buren så somnar hon. Min underbara lilla valp. Ska bli så roligt när även hon får vara med och tävla. Fast har mycket träning kvar att göra innan dess.


Nu ska jag hoppa in i duschen innan det bär av hem till Elin för en mysig tacokväll med tjeejrna från jobbet.


FIlm från agilityloppet



 


Tack Kitty för filmning och uppladdning och tack Elin för allt stöd och påhejning :)



Av Eva-Karin - 4 maj 2011 20:39

Kände nog redan igår på jobet att något inte var som det skulle. Var trött och hade som en dimma i huvudet. Var agilityträning efter jobbet, och visste redan innan jag gick dit att det inte skulle gå bra. VAr liksom helt färdig och hade kortslutning i hjärnan. Och duktiga Lotta var jätte tagad och kunde ha gått hur bra som helst. Gjorde ett halvhjärtat försök att springa men det gick inte alls. Så lät Jenny och Kitty springa med henne i stället. Och sen körde vi ara slalom och gungan med lite externbelöning. Det var allt jag orkade. Idag när klockan ringde kände jag mig alldeles ferig och helt matt. Och efter en kort rastning av hundarna så kände jag att det kommer inte funka att joba. Så ringde och sjukanmälde mig. Gick och lade mig igen och sen kom jag inte ur sängen förrän klockan 12 (Och redan då var hundarna sjukt uttråkade). De fick en kort skogsrunda så de kunde springa av sig lite. För kunde riktigt hur den uppdämda energin fick det att klia i benen på Fanny. OCh som tur är så har de ju haft varandra att busa med här hemma. Fanny har även fått lite klickerträning med mig i liggande position i soffan. Men vad gör man inte för sin lilla valp. 


Nu mår jag iaf lite bättre, men inte helt bra. Så tänker vara hemma i morgon också. Så jag inte blir sjuk igen till agilitytävlingen på lördag. Håll tummarna för oss då!


 



Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards