lottaskoja

Direktlänk till inlägg 5 februari 2013

hoppteknik, stress, plugg m.m

Av Eva-Karin - 5 februari 2013 17:38

Ja nu har tiden sprungit ifrån mig senaste veckan och idag är första gången jag känner att jag har tid att sitta ner och bara vara här och nu en liten stund. (därav bristen på blogginlägg!!) Gångna veckan har gått tokfort. I torsdags var det träning för Elin i hundarenan. Superkul att få köra lite utmanande banor. och nu känns det som min hjärna börjar få lättare och lättare att ta in dem och komma ihåg dem. Så har fått upp hoppet om att jag i framtiden ska ha lättare att memorera banor än vad jag har idag!! Så här såg de olika banorna ut denna gången:



Vi har mycket kvar att träna på men börjar ändå kännas som det går frammåt och att vi utvecklas.


Sen i helgen har vi varit på hoppteknikskurs för Vappu. Väldigt intressant och roligt och jag har lärt mig mycket. Sen tycker jag det är skitsvårt att se när det går i full fart, men om man filmar och saktar ner det till slowmotion så vet jag iaf lite vad jag ska kolla efter. Och om inte annat så har jag nu fått massa övningar jag kan köra, då spelar det inte så stor roll vad jag ser för sålänge Fanny  tänker och förändrar sitt beteende så kommer hon själv ändå hitta det som är bäst för henne och när det är rätt brukar det se lätt, naturligt och flytigt ut, inga kraftiga ryckningar, rivningar eller hårda dunsar när de landar.


Här är tre filmer Kitty har gjort från helgen för er som är intresserade. Det är skitsvårt att se svarta Fanny mot den svarta väggen, lättare om man tar upp dem i helskärm och väljer bästa kvaliten...





Vi fick bo hemma hos snälla Petra som hade kursen. Så skönt att slippa köra fram och tillbaka och att dessutom få umgås med massa andra hundtokiga människor hela lördagskvällen över lite mat och vin är inte fel!

På söndagen efter kursen var det jobb igen, och gissa om jag var glad att vi var hemma redan 17.30 så jag hann sova 2 timmar. Jag var helt färdig efter 2 dagar i en oupvärmdkurslokal samt för lite sömn mellan lördag och söndag. Men men, efter två timmars sömn var jag nästan som ny och natten var inga större problem :)

Igår blev det en trött dag, först långpromenad till kitty och sen ett desperat sökande i affärer efter någon som säljer laddare till iphone 5. Var inte helt lätt att hitta vill jag lova. Men jag glömde min hos Petra i helgen och utan iphonen har jag varken telefon eller internet så det kändes inte så lockande.... Och efter mycket om och men så hittade vi teknikmagasinet där de faktiskt hade dem i orginal till och med :)

Och trots att jag sov till kl 14 igår så somande jag ändå strax efter 21 och sov till 09.30 i morse (hade sovit bra mycket längre om jag inte hade haft en tid att passa för var hur trött som helst!), fattar inte att man kan sova i över 12 timmar och ändå vara trött?? Iaf så bar det iväg för lite träning i hundarenan med Marie och Kitty, vi körde lite hoppteknik och kontaktfält. Och nu sitter nästan två på två av så bra att det börjar kännas redo för tävling! Och tur är väll det för den 24 ska vi tävla inoficiellt i massa roliga klasser i hässleholm. De kör Snookerklass och något annat, och pengarna de får in går till svenskalandslagets vmresa, så det känns ju kul att sponsra :)


Annars börjar jag känna av de ohälsosamma effekterna av att jobba 100% natt (det är i 20 av 42 nätter vilket betyder i stort sett 50% av alla nätter för er som vill veta hur mycket det är). Hjärnan funkar liksom inte så bra som den brukar, jag har gått ifrån bilen olåst ggr flera, jag har lämnat nyckeln i dörren på morgonen när jag kommer hem, glömt att ta med mat till jobbet,  jag har fått sms av både Linda och Kitty där jag inte har fattat innehållet förrän jag har ringt upp och frågat vad de menat, fastän det egentligen stod klart och tydlig i smsen..... ja fler exempel finns men är ju dumt att trötta ut er med min virrighet... Uppe på detta går jag dessutom med en ständig inre stress över allt jag inte hinner med, allt från att svara på sms (vilket jag oftast inte gör på en gång utan skjuter på och sen glömmer bort och sen får dåligt samvete för att jag har glömt bort), hålla ordning här hemma, plugga inför högskoleprovet, hundarna m.m Och ju mer jag har i hjärnan som jag ska komma ihåg att göra desto värre blir det. Nu idag har jag skrivit en lång lista med allt och det lättar faktiskt på stressen, för en del av stresskänslan ligger i rädslan av att glömma något och då hjälper det att ha det nedskrivet. Jaja, nog om mina mentala bekymmer, det löser sig till sommarennär jag tänker vara LEDIG!!!!

Och i kväll har jag faktiskt pluggat 1,5 timmar sammanlagt inför högskoleprovet. Och detta utan att ens bli trött! Ger mig själv en stor kram på axeln för det och skulle faktiskt nästan våga påstå att jag tyckte det var lite roligt. Är inne på mattedelen nu och det är faktiskt kul när jag inser hur mycket jag kan om jag bara tänker efter :) Misstänker attd et inte blir riktigt samma känsla när jag kommer till ordförståelsen ;)

 
 
Kitty

Kitty

5 februari 2013 19:12

Det låter ungefär som mig när jag var som mest stressad, kommer du ihåg? Till slut var till och med de roliga grejerna inte ens roliga längre för det var bara ännu mer att komma ihåg och så var jag stressad över va det var jag skulle komma ihåg att göra imorogn och vem jag skulle träffa och var... MEN du, precis som jag, är du medveten om det och det är det bästa för då kan man göra något åt det, jag var stressad när jag jobbade 100% dag, du nu när du jobbar natt, det är ju så olika här i livet. Och jag är fortfarande stressad till och från, men det är betydligt mycket mindre nu! Och tänk va mycket mer du hittar på och träffar folk och bokar in grejer ALLA dagar än när du bodde i stugan. Hade du bott i stugan och jobbat natt hade det kasnke inte alls varit samma sak. Men det tog tid för mig att ta mig ut det, och en viktig grej, det är att säga nej, säga nej till alla de där man ska/vill/måste åka och träffa och grejer man vill göra, hela tiden, man måste få vara hemma och bara va även om det känns som det tråkigaste valet. När jag var mitt uppe i stressen kunde jag säga nej till något. Sen gick jag på tårna här hemma och plötligt storstädade jag eller ringde mamma och frågade vad jag skulle göra här näst, det viktigaste var att inte göra något, sitta ner och andas, men det gick inte som du hör!! Så lugna ner dig nu!!!!! Stor kram!

http://kittty.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Elin

6 februari 2013 07:52

Listor is the shit, de kör jag stenhårt på =) Duktig du är som pluggar! Jag tror jag hade bäst på ordförståelse kommer lite av sig själv om man läser böcker. Du får börja titta på vem vet mest varje dag, de har ju alltid massa konstiga ord... tv å plugg i ett måste ju vara optimalt =) Kämpa på!

Eva-Karin

7 februari 2013 02:12

Ja det lät som en strålande ide, om inte en bra ursäkt att få kolla på tv :)Drömde en mardröm idag om att jag hade skrivit högskoleprovet och bara fick 0,5 poäng Tror jag är lite nervös redan fast det är två månader kvar...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva-Karin - 28 november 2015 23:57


Av flera anledningar, för det första att jag inte lär mig hur jag ska instruera folk jag tränar med för att skapa en bra situation för Bell. Och för det andra att jag sen inte kan släppa dessa tankar när jag ska försöka sova. Så nu provar jag att skr...

Av Eva-Karin - 27 november 2015 13:35

Har funderat på att skriva många gånger men det har visst inte blivit av av olika anledningar. Iaf så har lilla Bell nu hunnit bli 7,5 månader gammal, hon är ungefär 50 cm hög och väger 14 kg och vi har flyttat tillbaka till Uppsala :)   Jag är s...

Av Eva-Karin - 28 september 2015 18:29

Ja så känner jag ofta efter promenaderna med Bell nuförtiden (dock inte alltid för vi har våra motgångar ibland oxå). Men idag har vi till exempel passerat förbi två barn i 4-5 års åldern som till och med kom fram rakt emot oss för de var så nyfikna ...

Av Eva-Karin - 8 september 2015 20:54

Ja de verktygen jag har fått för att jobba med Bells rädslor har börjat ge lite resultat och hon känns nu som hon börjar kunna hantera situationer som hon förut inte hade kunnat. Nu var vi till exempel precis ute för att kvällskissa och gick då förbi...

Av Eva-Karin - 3 september 2015 18:45

Ja just nu känns det som det går bättre och bättre med Bell, hon har blivit betydligt mognare och är därför lättare att kommunicera med, jag har fått fler verktyg och tydligare ideer på hur jag ska hantera henne och omgivningen och det känns som att ...

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards