lottaskoja

Direktlänk till inlägg 12 juli 2015

Rädslor...

Av Eva-Karin - 12 juli 2015 20:35

ja det skrämmer mig faktiskt ganska mycket att Bell är så pass rädd för folk som hon är. Så nu har jag försökt träna intensivt. Men jag är ju nybörjare på det här med rädd valp (Lotta har oxå varit rädd en hel del men av någon anledning tyckte jag det var lättare att hantera.) Och trots att jag fått rekommenderat av hennes uppfödare att bara ignorera henne när hon blir rädd så har jag ändå valt att ibland belöna den fin fina kontakten hon ofta ger mig när vi är ute bland folk. Men i går fick jag en aha-upplevelse när Lilly (som är tre år gammal och har hälsat på här hos mig med sin familj i två dagar) skulle ge henne en godis och hon då istället springer raka vägen bort till mig (för hon tyckte hon var otäck) sätter sig vid mina fötter och tar superfin kontakt....
Det fick mig verkligen att tänka efter.... troligtvis har jag belönat att hon gör helt rätt som tycker det där är otäckt och att hon därför bör hålla sig hos mig?
Eller nån som tror nåt annat? Min tidigare tanke var att jag vill belöna all kontakt hon tar med mig för jag vill verkligen ha en hund som självmant söker och tar ansvar för kontakten. Jag har även tänkt lite som så att om man får en godis varje gång man ser nåt man tycker är läskigt, så bygger man till slut positiv förväntan på det. Men nu känns det som det har blivit tvärt om. Det kanske i och för sig inte har varit tillräckligt för att det ska ha kunnat funka så. Det kanske kräver mycket mer belöning om det ska funka. ( jag tror att skinkosten har haft den inverkan på bilar, för efter vi började med skinkost för varje bil som passerar så är de inte läskiga längre! Skönt med iaf nåt som blir bättre!) Men inte vet jag... Iaf så har jag efter att ha resonerar med Camilla och Emma bestämt mig för att köra på ignorera stilen.
Det kommer alltså innebära att jag kommer ignorera valpen vilket då förhoppningsvis sänder henne ett budskap om att det här är en normal situation och det är inget konstigt med det. Och jag ska även be alla vi mötet att ignorera valpen (men det har jag redan gjort ett bra tag) För det är först när de tittar på henne och försöker ta kontakt som hon tycker de blir riktigt läskiga. Och det hoppas jag kunna komma till rätta med när hon först blir helt trygg med att bara ha folk i rörelse runt sig.
Belöna kontakt tänker jag bara göra när hon går med svansen upp och känns trygg i situationen. Och då helst med lek för leka kan man inte om man är rädd om jag inte minns fel :)

Ja så ser planen ut nu. Men tar väldigt gärna emot tankar på det här!

Annars hann vi igår med ett besök till en gård där vi plockade jordgubbar och idag åkte vi till Mariebergsskogen igen. Så väldigt mycket bra träning för valpen. Och jag tycker hon blir lite modigare för varje gång! Och ignorera stilen vi körde idag funkade utmärkt kändes det som :)
Sen har vi ju som sagt haft besök av min väninna och hennes två barn i helgen. Bara det har ju varit mycket träning för valpen med barn som springer och härjar och skriker! Inte sånt hon direkt är van med :)

Och lika nig som vi är med att träna, lika niga försöker jag förståss vara med att hon ska sova!

Och även om jag känner mig lite som en"crazy dog lady" när jag är ute med mina tre så måste jag säga att de är oerhört fina tillsammans! Och bättre förebilder kan hon nog nästan inte få!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva-Karin - 28 november 2015 23:57


Av flera anledningar, för det första att jag inte lär mig hur jag ska instruera folk jag tränar med för att skapa en bra situation för Bell. Och för det andra att jag sen inte kan släppa dessa tankar när jag ska försöka sova. Så nu provar jag att skr...

Av Eva-Karin - 27 november 2015 13:35

Har funderat på att skriva många gånger men det har visst inte blivit av av olika anledningar. Iaf så har lilla Bell nu hunnit bli 7,5 månader gammal, hon är ungefär 50 cm hög och väger 14 kg och vi har flyttat tillbaka till Uppsala :)   Jag är s...

Av Eva-Karin - 28 september 2015 18:29

Ja så känner jag ofta efter promenaderna med Bell nuförtiden (dock inte alltid för vi har våra motgångar ibland oxå). Men idag har vi till exempel passerat förbi två barn i 4-5 års åldern som till och med kom fram rakt emot oss för de var så nyfikna ...

Av Eva-Karin - 8 september 2015 20:54

Ja de verktygen jag har fått för att jobba med Bells rädslor har börjat ge lite resultat och hon känns nu som hon börjar kunna hantera situationer som hon förut inte hade kunnat. Nu var vi till exempel precis ute för att kvällskissa och gick då förbi...

Av Eva-Karin - 3 september 2015 18:45

Ja just nu känns det som det går bättre och bättre med Bell, hon har blivit betydligt mognare och är därför lättare att kommunicera med, jag har fått fler verktyg och tydligare ideer på hur jag ska hantera henne och omgivningen och det känns som att ...

Presentation

Wenari's Lille Lotte

   Lotta är min första egna hund och en dröm som äntligen gick i uppfyllelse. Jag har längtat efter hund så länge jag kan minnas och Lotta är nog den bästa hund jag någonsin kunnat få. Hon var nästan 1,5 år när jag fick henne, men jag jobbade då på kenneln jag köpte henne från så har känt henne sedan hon var valp. Och bättre golden finns inte, hon är min trogna vän och stöd i livet. Hon följer med på alla upptåg och anpassar sig till vad vi än hittar på. Hon älskar att bara får vara med och om någon dessutom vill klappa henne är lyckan gjord.

WindAnn's Fanny

       

Fanny är född 2010-10-11 och flyttade in hos oss när hon var ca 3 månader. Det var kärlek vid första ögonkastet och hon förgyller fortfarande varje dag genom att bara finnas vid min sida. Sover hon blir jag varm ända in i själen för att hon är så söt och är hon vaken hittar hon oftast på något roligt upptåg som får mig att skratta. Hon är världens bästa träningskamrat vilken sport vi än väljer att prova på. Alltid lättlärd och älskar att träna. Bättre hund går inte att få!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Fråga mig

2 besvarade frågor

Skapa flashcards